Efektifitas Yoga Anak pada Anak Prasekolah
Keywords:
Children, Yoga, BenefitsAbstract
Childhood is an important period of growth and development in the process of human growth and development, one of the important periods is the child's motoric and cognitive development. During this period there are many disturbances that occur in the growth and development of children when there is a lack of attention and stimulation from the parenting environment, such as impaired self-control, impaired concentration, impaired motor and cognitive development in children, as well as other growth and development disorders. If these disorders are not treated immediately, they will affect growth and development that are not optimal, causing problems that will occur in the future. One effort that can be done to overcome this problem is to do Yoga, Yoga is an activity that combines physical exercise, breathing and meditation, which is carried out with the aim of improving physical and emotional well-being. In the pediatric population, yoga has been used to improve physical fitness, motor skills, strength, negative behavior, and behavioral and developmental conditions. So that yoga is suitable as an alternative to overcome growth and development disorders in children. The purpose of this literature review is to determine the effectiveness of yoga in pre-school children. Google Schoolar and Pubmed by keywords with children's yoga for preschoolers. The selected articles are articles in Indonesian and English published from 2017 – 2022 as many as five articles that can be accessed in full text in pdf format. The results of the study showed the effectiveness of yoga for pre-school children with the results showing that growth and development disorders experienced significant changes, yoga was effective in increasing spiritual intelligence, increasing children's motor skills and increasing attention in children who experience attention deficit disorders.
Abstrak
Masa anak-anak merupakan masa pertumbuhan dan perkembangan yang penting dalam proses tumbuh kembang manusia, salah satu periode pentingnya adalah perkembangan motorik dan kognitif anak. Dalam masa ini ada banyak gangguan yang terjadi dalam pertumbuhan dan perkembangan anak apabila kurangnya perhatian dan stimulasi dari lingkungan pengasuhan, seperti gangguan pengendalian diri, gangguan konsentrasi, gangguan perkembangan motorik, kognitif pada anak-anak, maupun gangguan pertumbuhan dan perkembangan lainnya. Gangguan tersebut apabila tidak segera ditangani akan mempengaruhi pertumbuhan dan perkembangan yang tidak optimal sehingga menyebabkan masalah-masalah yang akan terjadi dimasa yang akan datang. Salah satu upaya yang bisa dilakukan untuk mengatasi masala tersebut adalah dengan melakukan Yoga, Yoga merupakan sebuah aktivitas yang menggabungkan latihan fisik, pernafasan dan meditasi, yang dilakukan dengan tujuan untuk meningkatkan kesejahteraan fisik maupun emosional. Dalam populasi untuk pediatri, yoga telah digunakan untuk meningkatkan kebugaran fisik, keterampilan motorik, kekuatan, perilaku negatif, dan kondisi perilaku dan perkembangan. Sehingga yoga cocok untuk alternatif untuk mengtasi gangguan pertumbuhan dan perkembangan pada anak-anak. Tujuan Literatur review ini adalah untuk mengetahui efektivitas yoga pada anak pra-sekolah. Google Schoolar dan Pubmed dengan kata kunci dengan yoga anak untuk anak prasekolah. Artikel yang dipilih adalah artikel berbahasa Indonesia dan Inggris yang dipublikasikan sejak tahun 2017 – 2022 sebanyak enam artikel yang dapat diakses fulltext dalam format pdf dan dilakukan kritisi artikel menggunakan teknik PICO. Hasil penelitian menunjukan efektifitas yoga untuk anak pra sekolah dengan hasil menunjukan gangguan pertumbuhan dan perkembangan yang dialami mengalami perubahan yang signifikan, yoga efektif dalam meningkatkan kecerdasaran spiritual, meningkatkan kecerdasan emosional, meningkatkan kesmampuan motorik dan kognitif anak, meningkatkan perhatian pada anak yang mengalami gangguan pemusatan perhatian dan meningkatkan konsentrasi belajar anak prasekolah.
References
Aleksić Veljković, A., Katanić, B. and Masanovic, B., (2021). Effects of a 12-weeks yoga intervention on motor and cognitive abilities of preschool children. Frontiers in Pediatrics, 9, p.799226
Aquarisnawati, (2011) Mendampingi Anak Belajar. Jakarta, Indonesia: Elex Media Computindo.
Astrina, W.A., 2019. Yoga Asana Dalam Mengembangkan Kecerdasan Jamak (Multiple Intelligances) Pada Anak di Pendidikan Anak Usia Dini Pelangi Cakranegara. Widya Sandhi: Jurnal Kajian Agama, Sosial Dan Budaya, 10(1), pp.1966-1977.
Cohen, S.C., Harvey, D.J., Shields, R.H., Shields, G.S., Rashedi, R.N., Tancredi, D.J., Angkustsiri, K., Hansen, R.L. and Schweitzer, J.B., 2018. The effects of yoga on attention, impulsivity and hyperactivity in pre-school age children with ADHD symptoms. Journal of developmental and behavioral pediatrics: JDBP, 39(3), p.200.
Dewi, Oktiawati, Saputri, (2015) Petunjuk Praktis Pijat, Senam, & Yoga Sehat untuk Bayi: Agar Tumbuh Kembang Maksimal. Yogyakarta: Araska Publisher.
Fitrianingtyas, A., Rasmani, U.E.E. and Sholeha, V., Implementasi Yoga Kids Sebagai Stimulasi Motorik Kasar Anak Usia Dini. Kumara Cendekia, 10(3), pp.204-211.
Kauts, A. and Sharma, N., (2012). Effect of yoga on concentration and memory in relation to stress. ZENITH international journal of multidisciplinary research, 2(5), pp.1-14.
Mulyasa ,(2012) Peningkatan Konsentrasi Belajar Siswa Kelas II Melalui Quantum Learning di SD N Wonosari IV Gunungkidul. (Skripsi tidak diterbitkan). Universitas Muhammadyah Yogyakarta.
Perbowosari, H., (2018). Optimalisasi Kecerdasan Spiritual Anak Melalui Yoga Asanas. Kamaya: Jurnal Ilmu Agama, 1(2), pp.166-177.
Putri Karisma, B.E.L.A. and Christiani, N., (2021). Pengaruh Yoga Anak Terhadap Kecerdasan Spiritual Anak Pra Sekolah Di Desa Kebonromo Kecamatan Ngrampal Kabupaten Sragen (Doctoral dissertation, Universitas Ngudi Waluyo).
Sofiyanti, I. and Setyowati, H., (2021). Satu Bulan Penerapan Yoga Anak Meningkatkan Konsentrasi Belajar Usia Prasekolah. Indonesian Journal of Midwifery (IJM), 4(2), pp.150-156.
Yus Anita (2012) Mendampingi Anak Belajar. Jakarta, Indonesia: Elex Media Computindo.
Yulianti, Y. and Lestari, P., (2021). Pengaruh Terapi Yoga Anak dalam Meningkatkan Kecerdasan Emosional Anak Prasekolah di TK Perintis Geres. Journal of Holistics and Health Sciences (JHHS), 3(1), pp.61-71.