Studi Literatur: Faktor-Faktor yang Memengaruhi Pertumbuhan dan Perkembangan pada Balita
Abstract
Growth is an increase in the size and number of cells and intercellular tissue, meaning an increase in the physical size and structure of the body in part or in whole, so that it can be measured in units of length and weight. Growth is related to changes in the number, size and function of cells, organs and individuals. And development is the increase in abilities (skills) in more complex body structures and functions in a regular and predictable pattern as a result of the maturation process. Development concerns the process of differentiation of body cells, body tissues, organs and organ systems which develop in such a way that each can fulfill its function, including emotional, intellectual and behavioral development as a result of interaction with its environment. The data collection method in this research is by searching for research articles through electronic searches, including Google Scholar using the criteria for research articles that will be used, namely in accordance with the research objectives and research articles. Based on data analysis and research that has been carried out regarding the study of factors that influence growth and development in toddlers, in general it can be concluded that these are parenting factors, education and knowledge of parents, socio-economic status of parents, stimulation and support factors, nutritional intake (energy, protein and fat), exclusive breastfeeding, history of LBW, child's habits and mood.
Abstrak
Pertumbuhan adalah bertambahnya ukuran dan jumlah sel serta jaringan interselular, berarti bertambahnya ukuran fisik dan struktur tubuh sebagian atau keseluruhan, sehingga dapt diukur dengan satuan panjang dan berat. Pertumbuhan berkaitan dengan perubahan dalam jumlah, ukuran dan fungsi tingkat sel, organ, maupun individu. Dan Perkembangan adalah bertambahnya kemampuan (skill) dalam struktur dan fungsi tubuh yang lebih kompleks dalam pola yang teratur dan dapat diramalkan sebagai hasil proses pematangan. Perkembangan menyangkut adanya proses diferensiasi sel-sel tubuh, jaringan tubuh, organ-organ, dan sistem organ yang berkembang sedemikian rupa sehingga masing-masing dapat memenuhi fungsi di dalamnya termasuk pula perkembangan emosi, intelektual, dan tingkah laku sebagai hasil interaksi dengan lingkungannya. Metode pengumpulan data dalam penelitian ini dengan mencari artikel penelitian melalui pencarian secara elektronik antara lain Google Scholar dengan menggunakan kriteria artikel penelitian yang akan digunakan yaitu sesuai dengan tujuan penelitian dan artikel penelitian. Berdasarkan analisa data dan penelitian yang telah dilakukan mengenai studi tentang faktor–faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan perkembangan pada balita, maka secara garis besar dapat disimpulkan adalah faktor pola asuh, pendidikan dan pengetahuan orang tua, status sosial ekonomi orang tua, faktor stimulasi dan dukungan, asupan gizi (energi, protein, dan lemak), ASI eksklusif, riwayat BBLR, kebiasaan dan mood anak
References
Chamidah, Atien Nur. 2009. Deteksi Dini Gangguan Pertumbuhan dan Perkembangan Anak. Jurnal Pendidikan Khusus, Vol 5, No. 2, November 2009
Dermawan, Anggia Chrisanti. 2019. Pedoman Praktis Tumbuh Kembang Anak (Usia 0-72 Bulan). edited by M. R. Bayu Nugraha.
Soetjiningsih. Tumbuh Kembang Anak. Jakarta: EGC; 1995.
Sajedi F, Doulabi M, Vameghi R, Baghban AA. Development of Children in Iran : A Systematic Review and. 2016;8(8):145–61.
Lestari RD, Isa N, Novadela T. Faktor Postnatal yang Berhubungan dengan Perkembangan Anak Balita di Wilayah Lampung Utara.2016;12(2):219-27.
Soetjiningsih dan Ranuh. 2020. Tumbuh Kembang Anak. Edisi 2. EGC. Jakarta.
Rifatolistia Tampubolon dkk. (2020). Pola Konsumsi dan Tumbuh Kembang Balita Usia 24-60 Bulan di Wilayah Kerja Puskesmas Cebongan, Kota Salatiga. Diakses 10 Mei 2022, dari Jurnal Keperawatan Muhammadiyah.
Ismiati. & Suci, MM. (2018). Hubungan Status Gizi Dengan Tumbuh Kembang Anak Usia Pra Sekolah di TK albina Banda Aceh. Diakses 10 Mei 2022, dari Fakultas Ilmu Kesehatan, Universitas Ubudiyah Indonesia.
Farida, M. & Yeni, A. (2021). Peran Gizi Terhadap Pertumbuhan dan Perkembangan Anak Usia Dini. Diakses 10 Mei 2022, dari Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Padang.
Marina, R. dkk. (2022). The Effects of Nutritional Interventions on the Cognitive Development of Preschool-Age Children. Diakses 11 Mei 2022, dari Department of Food Science, Nutrition and Health Promotion, Mississippi State University, Starkville, MS 39762, USA; [email protected] (M.R.); [email protected] (A.R.).
Shimelash, BW. Dkk. (2020). Child development and nutritional status in 12–59 months of age in resource limited setting of Ethiopia. Diakses 11 Mei 2022, dari College of Health Sciences and Medicine, Wolaita Sodo University, Wolaita Sodo, Ethiopia.
Rosario, TC. dkk. (2020). Effect of feeding mode on infant growth and cognitive function: study protocol of the Chilean infant Nutrition randomized controlled Trial (ChiNuT). Diakses 11 Mei 2022, dari Institute of Nutrition and Food Technology (INTA),University of Chile, Av El Libano 5524, Macul, Santiago, Chile.