Yoga Anak untuk Pola Nafas dan Aktifitas Jasmani
Abstract
Children absorb and process information through movement, seeing, hearing, touching and also singing. Using all these activities can help improve aspects of children's development (Wening, 2003). These aspects of growth and development include: aspects of religious and moral values, physical-motor aspects, cognitive aspects, language aspects, social-emotional aspects, and artistic aspects (Kemendikbud.2014). This community service activity is carried out through direct counseling in Kemawi village, carried out in several stages, namely children's yoga practice, licensing to the village midwife, implementation of activities for preschool children. Children's yoga movements can help children's physical strength, from muscles, bones to gross motor mobility and flexibility. This community service activity is carried out through direct counseling in Kemawi Village, precisely at the Bunga Harapan Kindergarten. The participants in this activity were 34 preschool children. All children do yoga well. Children can follow instructions from training even though they are not perfect.
Abstrak
Anak menyerap dan mengolah informasi melalui gerakan, melihat, mendengar, menyentuh dan juga mennyanyi. Mempergunakan seluruh kegiatan tersebut dapat membantu meningkatkan aspek perkembangan anak (Wening,2003). Aspek pertumbuhan dan perkembangan tersebut meliputi : aspek nilai agama dan moral, aspek fisik-motorik, aspek kognitif, aspek bahasa, aspek sosial-emosional, serta aspek seni(Kemendikbud.2014). Kegiatan pengabdian masyarakat ini dilakukan melalui penyuluhan langsung di desa Kemawi dilaksanakan beberapa tahapan yaitu latihan yoga anak, perizinan kepada bidan desa, pelaksanaan kegiatan pada anak prasekolah. Gerakan –gerakan yoga anak dapat membantu kekuatan fisik anak, dari otot, tulang hingga mobilitas gerak motorikkasar dan fleksibilitasnya. Kegiatan Pengabdian masyarakat ini dilakukan melalui penyuluhan langsung di Desa Kemawi tepatnya di Taman Kanak-Kanak Bunga Harapan. Peserta dalam kegiatan ini berjumlah 34 anak prasekolah. Semua anak melakukan yoga dengan baik. Anak dapat mengikuti instruksi dari pengapdian meskipun belum sempurna.
References
Kaplan, L. J. (2013). The Experience of Yoga on Children with Anxiety. In Master of Social Work Clinical Research Papers. St Catherine University (pp. 1-55).
Anjar Fitrianingtyas, Upik Elok Endang Rasmani, Vera Sholeha. (2022). Implementasi Yoga Kids Sebagai Stimulasi Motorik Kasar Anak Usia Dini, KUMARA CENDEKIA Vol. 10 No. 3, 2022
Nyolinda, Vilna Agus & Monica Hartanti. (2016). Campaign to introduce children Yoga to the mothers in Bandung City. Visual Communication Design. Vol 1 No 1. P 18-32
Agel Noer Khotijah, Hapsari Windayanti, Aviva Nurviana, Dita Murtika Sari, Indah Oktafin,Merlina Dewi Safitri. (2021). Penerapan Yoga Anak untuk Anak Pra Sekolah. Jurnal Universitas Ngudi Waluyo
Nina Permata Sari, Novitawati, Muhammad Andri Setiawan. (2022). Peran Yoga dalam Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini,Volume 6 Issue 5 (2022) Pages 4681-4689
Wenig, Marsha. (2003). Yogakids : educating the whole child through yoga. New York : La Martiniere Group
Kemendikbud. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun
Elvika, Tri sunarsih dkk. (2021). Penerapan yoga kids di rumah dalam mestimulasi perkembangan anak. JPKM Cahaya Negeriku Volume 2 Nomor 02 tahun 2022,
Astuti, N.P.E. (2020). Optimizing children gross motoric skill by yoga asana practice in covid 19 pandemic. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
Burhaein, E. (2017). Aktivitas Fisik Olahraga untuk Pertumbuhan dan Perkembangan Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 1(1), 51-58.