The Legal Protection of Insurance Policyholders Against Default by Insurance Companies
Abstrak
This study is conducted to examine the legal protection and legal remedies available to insurance policyholders in the event of default by the insurance company. The research is conducted using a juridical-normative method with a juridical-empirical approach. Primary, secondary, and tertiary legal materials are used as data sources. The results of the study show that in an insurance contract, policyholders have the right to claim compensation and damages if the insurance company breaches its promises (Article 1267 of the Civil Code). The understanding of legal provisions, policyholders' rights, and the obligations of the insured are regulated by the Consumer Protection Law and the Commercial Code. In the case of default, policyholders have rights to claims, legal action, indemnity, claim review, and recovery of legal costs. This understanding is essential for dispute resolution, and policyholders can pursue their rights through mediation, arbitration, or judicial institutions according to applicable regulations, providing legal protection related to uncertain events in insurance policies.
Referensi
Bambang Sutiyoso. 2008. Hukum Arbitrase dan Alternatif Penyelesaian Sengketa. Yogyakarta: Gama Media.
Dananjaya, N.S. and Putu Rasmadi Arsha Putra, K.A.S., 2017. Penyelesaian Sengketa Alternatif (Alternative Dispute Resolution). Fakultas Hukum Universitas Udayana.
Fauzi,Wetria. 2019. Hukum Asuransi di Indonesia. Padang: Andalas University Press.
Harsono, S.D., 1984. Prinsip-prinsip Dan Praktek Asuransi. Jakarta: Jakarta Insurance Institute.
Panjaitan, H. 2021. Hukum Perlindungan Konsumen: Reposisi dan Penguatan Kelembagaan Badan Penyelesaian Sengketa Konsumen Dalam Memberikan Perlindungan dan Menjamin Keseimbangan Pelaku Usaha. Jakarta: Permata Aksara.
Philipus, M.H., 1987. Perlindungan Hukum Bagi Rakyat Indonesia. Bina Ilmu, Surabaya, 25.
Usmani, R. 2012. Mediasi di Pengadilan: Dalam Teori & Praktik. Jakarta: Sinar Grafika.
Journal:
Deny, G. 2016. Asuransi dan Ketentuan-Ketentuan Hukum Yang Mengaturnya. Jurnal Justisi Ilmu Hukum Volume 1 No. 1. Jawa Barat : Ilmu Hukum Univeristas Buana.
Erlina, E., Hesti, Y. and Ilham, M., 2022. Proses Penyelesaian Sengketa Gugatan Klaim Asuransi Jiwa Pt. Ajb Bumi Putera (Studi Putusan Nomor 170/PDT. G/2020/PN. TJK). Case Law, 3(1).
Lilis Falihah, Rezkyta Pasca Abrini dan Evelyn Putri Paraya. 2020. Fungsi Pengawasan Oleh Lembaga Otoritas Jasa Keuangan Terhadap Sektor Perasuransian Ditinjau Dari Hukum Pengawasan. Jurnal Fundamental Justice. Volume 1(2): 2721-7671
Muhtarom, M. 2014. Asas-asas hukum perjanjian: Suatu landasan dalam pembuatan kontrak. Jurnal SUHUF 26(1). 51
Irawati, A. C. (2022). Mediasi alternative penyelesaian sengketa medik dalam prespektif politik hukum the new normal. Jurnal Lawnesia, 1(1), 42–53.
Rudy, D.G. and Mayasari, I.D.A.D., 2022. Kekuatan Mengikat Klausula Arbitrase dalam Kontrak Bisnis dari Perspektif Hukum Perjanjian. Jurnal Magister Hukum Udayana (Udayana Master Law Journal), 11(2).
W. T. N. 2015. Penafsiran Hukum Dalam Menentukan Unsur-Unsur Kelalaian Malpraktek Medik (Medical Malpractice). Yustisia Jurnal Hukum, 4(2), 488–503.
Wahyu Sasongko, W. 2007. Ketentuan-ketentuan Pokok Hukum Perlindungan Konsumen. Universitas Lampung, Bandar Lampung.
Wasita, A., 2020. Perlindungan Hukum Terhadap Pemegang Polis Asuransi Jiwa. Business Economic, Communication, and Social Sciences Journal (BECOSS), 2(1), pp.105-113.
ZAHRO, Y.L., 2019. Pengetahuan Hukum Masyarakat Tentang Penyelesaian Masalah Pelanggaran Atas Layanan Ojek Online Berbasis Aplikasi (Studi Pada Go-Jek Dan Grab Di Wilayah Kabupaten Cilacap). Doctoral dissertation: Universitas Islam Indonesia